Ruth Bergmans studeerde literatuurwetenschap en kunstbeleid- en management aan de Universiteit Utrecht, was vijf jaar verantwoordelijk voor de publiciteit voor de uitgeverijen J.M. Meulenhoff, Atlas en Augustus en was daarna marketing manager bij Ambo | Anthos uitgevers. Na een jaar bij de stichting CPNB, waar ze onder andere de campagnes Juni – Maand van het Spannende Boek en Nederland Leest coördineerde, begon ze in 2011 haar eigen bedrijf en wordt ze sindsdien door uitgeverijen ingehuurd voor publiciteitscampagnes en andere promotionele activiteiten, zoals alle promotie rond het verschijnen van Antiglamour van Halina Reijn en Carice van Houten en Sletvrees van Sunny Bergman. Ook is ze verbonden aan Literair Agentschap Sebes & Van Gelderen, waar ze voor de aangesloten auteurs promotionele werkzaamheden begeleidt.    

 Al vijftien jaar werk ik met schrijvers, van romans, maar ook van non-fictie. En wat me  in de loop der jaren steeds meer opviel is dat het schrijven van een boek iets heel anders van een auteur vraagt dan het praten erover in het openbaar. En dat er op dit vlak nog veel te winnen is.

 

 

Er bestaan natuurlijk traditionele mediatrainingen, maar wat ik tot nu toe miste is een op maat gemaakte strategie, specifiek voor een schrijver en nadrukkelijk met de inhoud van het werk als uitgangspunt; een gedegen voorbereiding op interviews en openbare optredens die zelfvertrouwen geeft en ervoor zorgt dat de boodschap helder overkomt. Die boodschap moet overigens duidelijk bepaald worden. Want waar sta je voor en hoe zorg je ervoor dat je anderen kunt enthousiasmeren en nieuwsgierig kunt maken naar je boek? Wat zijn de valkuilen?

Tijdens mijn samenwerking met Anna Drijver (ik deed de publiciteit voor haar laatste roman Ei) ontdekte ik dat zij vanuit haar discipline als actrice een schat aan kennis en ervaring had die naadloos aansloot op die van mij. We vulden elkaar aan en begrepen wat er nodig was. We besloten onze krachten te bundelen en Bergmans & Drijver was geboren.’